The Queen of Bugs – Leg er en
alvorlig affære

Birgitte Bisgaard
BBomDesign

Fakta:

Vil du også læse?

I denne uge har jeg taget turen til kvarteret omkring Sankt Annægade, den gamle og smukke del af København. Jeg glæder mig til at besøge, Littlelot Design Studie, Charlotte Søeborg Ohlsen og hendes insekter.
Charlotte er uddannet grafisk designer fra Kunstakademiets Arkitektskole.
Jeg vil tale med hende om vejen til de raffinerede botaniske værker, med massere af små og store insekter som kribler og krabler.

Der er en alvorlig side af de foldede dyr, for i naturens lønkammer danner insekterne fundament for andre landdyr og planter, hvis vi sprøjter alle insekter til døde, overlever vi mennesker sandsynligvis ikke som art, ender i jorden uden at formulde, siger farvel til summen over engen, lærkens triller, frugter, bær og mangfoldighed.
Og jeg vil bare sige, at Charlotte gennem sine værker og workshops for børn og unge, skaber bevidsthed om denne problematik.

Insectarium: Et coronaværk.
Insectarium er skabt under nedlukningen i foråret 2020. En væghængt skulptur som tager udgangspunkt i en cirkel, et kredsløb som måler 200 cm i diameter og indeholder ikke mindre end 30 insekter.
Det er fortællingen om det livsnødvendige, om planter og insekter. Det er sort, det er skrøbeligt, det er indbegrebet af den skønhed vi mister, hvis vi ikke passer på.
Dramatikken er tydelig, på overfladen hviler værket æstetisk og smukt, men under overfladen dør insekterne, de æder og bliver ædt, suger nektar, formerer sig, lægger æg og genopstår.
Inspirationen til værkets udtryk fandt Charlotte i nature morte, 1600 tallets hollandske stilleben, de dybe symbolske lag, som rusker i vor forfængelige skrøbelighed, respekten for liv og død og kredsløbets nødvendighed. Dette nailer Charlotte så præcist med sine insekter og botaniske klip.

Da Charlotte viser mig, hvordan hun folder sine fantastiske leddyr, er jeg egentligt ikke overrasket over at præcisionen ligger i hændernes arbejde med papir og saks. Hun klipper groft og hurtigt og insektet vokser ud af et stykke foldet papir. Foldearbejdet overtager klippet, der foldes for hvert af insektets led og vupti, overraskende som en tryllekunst, holder hun en sværmer med sit eget udtryk og personlighed.
Charlotte har opfundet måden hvorpå hun folder og har copyright på netop folder, form og facon. Selvom insektet ser fuldkommen perfekt ud, fortæller hun, at hendes dyr ikke er kopier af virkeligheden, hun skaber arter som ikke findes, men det er vel fortolkningen som fylder værket med personlighed og ophøjer det til kunst?
Jeg er sgu imponeret!

Da vi taler papir, vil jeg vide, hvorledes Charlotte forholder sig til bæredygtighed, fældning af verdens skove og sortludsforurening i celluloseprocesens vej fra træ til brugbart papir.
Insekterne skabes af lækkert og blødt kvalitetspapir. Det er lykkedes hende at finde en papirfabrik som ikke forurener unødigt, men benytter sig af eget lukkede og effektive rensningssystem.

For flere år siden introducerede Charlotte en decideret upcyckling, da hun sammen med Arkitekt, Sille Arlund Nepper-Christensen, begyndte at producere foldede juleengle af Politikens uddaterede aviser. Ligeledes er kataloger, fra Kunstmuseet Louisiana, blevet transformeret til  juleengle, til stor glæde for museets gæster som kan få engle med hjem, der afspejler deres oplevelse og besøg på i kunsthuset. Det er da dobbelt op på værdibarometeret, tænker jeg.

Julepynt anno 2020 er fine gyldne aks, foldet og forgyldt, hænger på en gylden og dynamisk bøjet metalkrog.
Hvordan finder man så på, at netop et gyldent aks skal spille julepyntens hovedrolle i år? Charlotte lod sig inspirere af kære gamle Grundtvig, som hylder marken og det gyldne aks. I “Nu Falmer Skoven Trindt Om Land” beskrives det hvordan kornet bølger på marken for at ende golde, men genopstår som naturens vidunderlige gaver i vor lo – også her er der altså tale om symbolet på en cyklus.

Hvor marken bølged nys som guld
med aks og vipper bolde,
der ser man nu kun sorten muld
og stubbene de golde.

Men i vor lade, på vor lo,
der har vi nu Guds gaver,
der virksomhed og velstand gro
i tøndemål af traver.

Og han, som vokse lod på jord
de gyldne aks og vipper,
han bliver hos os med sit ord,
det ord, som aldrig glipper.

Charlotte har netop afsluttet et spændende projekt, en workshop i Kastelskirken med årets hold af konfirmander, som under hendes vejledning har lavet en kæmpe collage, der nu indtager pladsen som normalt tilhører altertavlen. Tænk, en innovativ og betagende måde at afmystificere kirkerummet og give den unge generation fornemmelse af ejerskab.
I det hele taget fornemmer jeg en fascination af det religiøse spørgsmål og Charlotte indrømmer, at hun føler sig tiltrukket af eksistens og mennesker som evner at sætte sig ud over livets tummerum og finder sig selv i et episk univers.

Børn og unge er en vigtig del af Charlottes kunstneriske projekt og de workshops hun afholder. Hun var selv så heldig som barn, at en rummelig og kreativ moster gav hende et vidunderligt frirum, hvor hun fandt grundlaget for sin kreativitet og inspiration til at udtrykke sig i tegning og foldet papir.

Det er heldigvis ikke svært, at få moderne børn med på den præmis, vi hører ofte om en generation fortabt i mobiltelefonens muligheder, men Charlotte giver dem papir mellem hænderne, ro til fordybelse, de nødvendige resultatgivende teknikker, hvilket er alt hun behøver, for at sætte unge på sporet af deres kreativitet. Det er derfor Charlottes klokkeklare holdning, at vi voksne skal huske legen, tage vort barnlige sind alvorligt og give det videre; for børn er altid villige til at modtage, uanset hvor mange cpu’er de har i lommen.
Hvis der er tanke og dybde bag, skaber kreativitet værdi for os alle og det giver mere end  mening, at klippe og folde insekter – for pokker, hvor har hun ret!

Hvem vil du så være, når du bliver stor, spørger jeg til slut? 
– Den japanske kunstner, Yayoi Kusama, hende med prikkerne, falder svaret, fordi hun inspirerer, skaber glæde med sin kunst. Ved nærmere eftertanke vil jeg gerne være mig selv, hvis jeg kan dele den samme glæde, stå ved hvad jeg laver og give det videre til børn i alle aldre.

Og sådan er det glæden ved det legende livsperspektiv, som lægger den sidste brik til grunden for Charlottes kunstneriske univers. Vel skaber hun smukke og dekorative udsmykninger, men fortæller også en alvorlig og aktivistisk beretning, om hvad der står på spil, hvis vi ikke tager vor cyklus til efterretning, passer bedre på insekterne, diversiteten og os selv.

(Dette er ikke et sponsoreret indlæg).

Del denne artikel
Design
Design
What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

1 Comment. Leave new

  • Charlotte Søeborg Ohlsen
    12. November 2020 16:35

    Kære Birgitte
    Hvor bliver jeg glad når jeg læser dit indlæg – som jo handler om mig, men alligevel bare er så godt skrevet at jeg bare tænker, godt det var dig der skrev og hvor er jeg heldig! Hahaha.
    Men det er faktisk første gang at jeg oplever at der bliver fortalt en historie som knytter sig til mig og det jeg laver – som giver god mening.
    Du kan noget særligt med ordet, kan samle de løse endern og du har en fin fornemmelse for andre mennesker. Tak.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.
You need to agree with the terms to proceed

Menu